Het bekijken van dit forum als gast is beperkt
  • Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Warmte waterkoeling afvoeren

DJInside

New member
Hallo,

Ik heb een hele krachtige server staan waar een aangepast waterkoelingsysteem van Zalman op aangesloten is. Dit werkt prima maar omdat de apparatuur in een relatief kleine ruimte staat heb je zomer's het idee of de kachel op 40 graden staat. Alle temperaturen van de server blijven laag maar de warmte die van de radiators afkomt is zo hoog dat het de complete bovenverdieping kan verwarmen. Bestaan er producten waarmee je deze warmte bijvoorbeeld naar buiten kan afvoeren of zijn hier andere oplossingen voor beschikbaar?
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. De radiator buiten plaatsen is helaas niet mogelijk, als ik een balkon had was het wel een mooie optie geweest :)

Ik heb nog nooit van een waterchiller gehoord maar ik neem aan dat je zoiets bedoeld als op: MadMouse Glaciator Active Computer Cooling Solution (ACCS) 200W

Mijn server bevat 2 ATI kaarten met 2 GPU's op iedere kaart, 2 quad core's CPU, 4x4GB FB-Dimm, 8 harde schijven, een north & south bridge chipset en 4 voltage regulators die op de waterkoeling zijn aangesloten.

De temperatuur van de radiator is in de zomer tussen de 40 en 50 graden, zou bovengenoemd product voldoende zijn om de temperatuur te laten dalen en maken deze apparaten geen herrie?
 
DJ, dat product voegt alleen maar warmte toe!

Wat 88gamer88 bedoelt is dit:
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2010/07/20/hailea-hc-500a-water-chiller-review/1

Het probleem is dat ook hij het probleem niet oplost. Het probleem dat jij hebt is niet dat je lagere temps wil, het is dat je de afvalwarmte naar buiten wil krijgen.

Even een echt antwoord op je vraag: warmte verdwijnt nooit, warmte verplaats je alleen maar. Als je zoveel apparatuur gaat koelen, verwarm je daarmee de kamer. Wil je de warmte buiten de kamer krijgen, dan zal je het apparaat dat de warmte dumpt ook buiten moeten plaatsen. Met andere woorden: lange slangen, radiator buiten of in een andere kamer.

Wat jij eigenlijk zoekt is een airconditioner of een airco. Dan pak je het ECHTE probleem aan: het is te warm op je kamer.
 
Ik zou gewoon een buis van je radiator naar buiten leiden... Zodat hij de warmte die hij opwekt uit huis/kamer gooit en de server niet zijn eigen warmte recycleert maar telkense "koude" lucht krijgt...
Of denk ik nu gek?
 
Ik zou gewoon een buis van je radiator naar buiten leiden... Zodat hij de warmte die hij opwekt uit huis/kamer gooit en de server niet zijn eigen warmte recycleert maar telkense "koude" lucht krijgt...
Of denk ik nu gek?

Dit is een mogelijk oplossing, en lekker ghetto. Xtrafresh's suggestie van een airco is echter een betere oplossing, omdat je daarmee het probleem bij de bron aanpakt: de warmte in de kamer. Dat betekent wel dat je energierekening weer een beetje omhoog zal gaan.
 
Ik denk dat een airconditioning inderdaad de eenvoudigste oplossing is. Hoogstwaarschijnlijk ga ik ook zo'n waterchiller aanschaffen zodat de omgevingstemperatuur niet meer zoveel effect heeft op de temperaturen van de machine.

Ik ben in ieder geval heel wat wijzer geworden dankzij jullie suggesties, enorm bedankt voor het meedenken!
 
als je zo een waterchiller gebruikt heb je in weze geen airco nodig ;) (neem aan dat je het over de hailea hebt)
dan kan je gewoon lange waterslangen nemen en de koeler in een andere kamer zetten ;)
 
Dat probleem met die af te voeren warmte klinkt jammer genoeg bekend: heb in mijn kleine bureau (ong. 50m³) een server of 7 (5 servers en 2 nas) staan, een number-crunchende pc en een gewone pc. Ik ga ook daar de airco-oplossing kiezen, om de gegenereerde warmte naar buiten te "verplaatsen".
 
Ik mis echter één basis dat elke koeling wel nodig heeft denk ik, en dat is aanvoer van verse, al dan niet, koele lucht...
Je kan een airco in een 50°C warme kamer plaatsen, maar dat gaat op lange termijn niet zo helpen denk ik.
Daarom zal mijn (ghetto) oplossing beter werken, en dat is bijvoorbeeld een airco in een aparte kamer zetten, de invoer ervan voorzien met (koude) lucht van die kamer) en de uitvoer (heel koude lucht) van de airco transporteren naar de intake van je servers. De outtake van je servers rechtstreeks uit je kamer laten blazen (raam)...

Kortom, een airco (of TEC) kan niet oneindig lang blijven goed koeler. In een kamer van 50°C (fictief) gaan ze aardig achteruit qua prestaties.
En dan zit je dus je eigen airco lucht nog eens te airco'en ...
 
Hey Beta, ik denk dat iedereen wel weet dat je zo neit een airco installatie gaat maken.
Het warme gedeelte zal door de buitenlucht gekoeld moeten worden.

ter illustratie
ice-block-ac-2.gif
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Thierry warmte geleidings pad 1.5mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Crossfire warmte probleem Sapphire HD4850 Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan