Het bekijken van dit forum als gast is beperkt
  • Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Montage Alphacool D-RAM module op 'dikke' geheugenmodule

Robin_AC

New member
Ik heb deze koelmodules gekocht om op mijn geheugen te monteren. Bij de instructies staat dat je voor enkelvoudig geheugen dikkere thermische pads moet gebruiken, maar voor het omgekeerde probleem wordt niks genoemd... mijn geheugenmodules lijken te dik namelijk. Zelfs zonder thermische pads sluit het koelblok er niet omheen, puur vanwege wat dikkere chips in het midden - dus de druk komt dan ook echt op dat punt als ik het vastmaak.

Wat is hier de te adviseren aanpak - andere koelmodules (welke?) met meer ruimte, of met de thermische pads rondom dat dikste punt 'opvullen' en met veel beleid de twee helften van de koelmodules zachtjes vastschroeven? Dat laatste kan op zich wel hoor, maar vraag me af of dat de bedoeling is.

Dank voor je reactie! Toevallig ervaring hiermee, kun je me vertellen of de meegeleverde pads zich goed lenen hiervoor of moet ik erop rekenen dat er meer 'vulling' nodig is?

Ik gebruik ze om de simpele reden dat ik zoveel mogelijk warmte via het koelsysteem buiten de kast wil brengen. Er komt een waterblok bovenop deze modules. Of het er mooi uitziet is voor mij totaal onbelangrijk.

Qua dikte van de pads geen idee, dat is echt proberen en kijken wat past. Dan zou je verschillende diktes in huis moeten hebben.
Gewoon proberen met wat je hebt zou ik zeggen. Past het niet dan moet je dunnere hebben.

Overigens is de warmte die geheugenmodules afgeven is echt nihil en volledig verwaarloosbaar voor je ambient temperatuur in een PC case.

Je kan inderdaad dikkere pads gebruiken om het hoogte verschil door de chips in het midden te compenseren.
De meegeleverde pads zullen niet dik genoeg zijn denk ik.
Kan je met een schuifmaat opmeten hoeveel mm de chips uitsteken boven de RAM chips?

Ik had toch sterk mijn twijfels, met vrees voor kortsluiting. Gelukkig daarom toch nog even verder gekeken op de site van Alphacool naar de productinformatie. Misschien fijn als jullie dat vanuit Highflow ook even scherp hebben voordat 'iets te duur' geheugen naar de Filistijnen gaat...

De modules die ik heb, zijn niet compatible met DDR5! (link) Dat gaat dus al mis. Vervolgens gekeken bij hun specifieke DDR5 modules, maar daar lees je dat deze niet compatible is met RDIMM, wat ik dus ook heb. (link)

Kortom, ik heb de verkeerde spullen.

Ik had overheen gelezen dat je RDIMM hebt :(
Er zijn meerdere mensen die een waterblok voor RDIMM zoeken.
Volgens dit onderwerp op het forum van Alphacool zou de DDR5 variant wel passend gemaakt kunnen worden met RDIMM:
(gedeelte uit de platen dremelen)

Ik zie dat ze van aluminium gemaakt zijn, dus zou ik ze met de bovenfrees voor houtbewerking ook moeten kunnen bewerken. Nu zijn die van mij officieel niet eens voor DDR5 geschikt, maar ze dekken wel alle geheugenchips af -zie foto's- dus ik zou niet weten waarom deze niet gebruikt kunnen worden buiten die RDIMM specifieke verdikking in het midden. Dus ik ga met één koelmodule een poging wagen om te zien of dat kans maakt... ik laat wel weten of dat een succes was!

IMG_20260924_162320708_HDR.jpg IMG_20260924_162255545.jpg

Ik zie dat ze van aluminium gemaakt zijn, dus zou ik ze met de bovenfrees voor houtbewerking ook moeten kunnen bewerken. Nu zijn die van mij officieel niet eens voor DDR5 geschikt, maar ze dekken wel alle geheugenchips af -zie foto's- dus ik zou niet weten waarom deze niet gebruikt kunnen worden buiten die RDIMM specifieke verdikking in het midden. Dus ik ga met één koelmodule een poging wagen om te zien of dat kans maakt... ik laat wel weten of dat een succes was!

Bekijk bijlage 26954 Bekijk bijlage 26955

Omdat RDIMM geen consumenten spul is, zelfde geldt voor de koelmodules.
De koelmodules zijn voor consumenten hardware.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I Montage reservoir phanteks enthoo pro Waterkoeling 2
T montage handschoenen meer maten? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Intel LGA-1151 (Socket H3) Skylake i5/i7 -> zelfde montage als 1150, 1155 en 1156 Hardware & Software 6
B Montage 240 Radiator, welke schroeven nodig? Waterkoeling 2
Sw333t Voeding verlengkabel, voor montage van de voeding aan de voorzijde. Cases en Modding 18
Vissa Montage tools Waterkoeling 8
O Danger Den Reservoir montage Waterkoeling 0
Sw333t [VERKOCHT] Radiator in 5.25 bay Montage Brackets Verkocht 6
R 5.25 bay montage brackets Waterkoeling 11
aadje93 Corsair Obsidian 800D radiator montage, welke schroeven? (XSPC) Cases en Modding 8
B Corsair H50 fan montage, push pull? Overige Koeling 7
K Montage Koolance RAM-33 Waterkoeling 2
Freddy Radiator Montage Mogelijkheden Handleidingen en Installatie Tips 22
Caveman 4870x2 ek wc blok montage ok? Waterkoeling 12
Quadcore Silverstone Raven, Radiator montage Cases en Modding 9
R TIPS!(plaats hier) over GPU WC montage Waterkoeling 20
Sp33dFr34k Apogee GTZ montage Waterkoeling 14
M probleem bij montage ek-fc8800 gtx/ultra plexi Waterkoeling 3
V probleem opgelost bij montage 2 9800GX2 Waterkoeling 7
P Gezocht Alphacool Waterblock 5070 Advies Waterkoeling Setup 2
SeaShark Alphacool Core 1 LT Aurora Acrylic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
SeaShark Alphacool Core RX 7900XTX/XT Nitro with backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bridge para 2x Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N Geforce RTX 3090 TI Strix/TUF com placa traseira Waterkoeling 1
S Vervanger voor Alphacool DC-LT 2600 Waterkoeling 2
R Alphacool 4080 Trinity waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
M Alphacool Eiszapfen PRO 16mm HardTube fitting Waterkoeling 3
Hightower Alphacool eiswolf 2 verlichting aansluiten Cases en Modding 11
Bl4ckj4ck666 Air gun alphacool Waterkoeling 4
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
D Heatkiller en AlphaCool EPDM tubing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
V Alphacool Eisbaer LT, pompvermogen voldoende? Waterkoeling 4
Jason Alphacool Eisblock Aurora GPX-N Acryl Active Backplate 3090/3080 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-A Radeon RX 6800/6800XT/6900XT Reference D-RGB Te Koop 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Cape Cora HF 642 Konvekt - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock XPX Aurora waterblocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Alphacool Plexi Tube 50x200mm (DxH) - 15153, schroefdraad binnen of buiten? Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisrohr 13/10mm & 16/13mm Acryl (PMMA) satin 80cm - 4pcs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason The Alphacool Eisfluegel Aurora flow indicator "HighFlow" with RPM-Signal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason The Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3080 Founders Edition with Backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock XPX Pro Aurora Light - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3090/3080 with Backplate (Reference) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eiswolf 2 AIO - 240mm Radeon RX 5700/5700XT Reference HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Alphacool ST25 dunne radiatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G Alphacool Pump DDC-1T + 5.25 Reservoir Combo Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan