• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Tuinslang :D

Ik heb een Cosmos, als ik het een beetje slim doe, hoef ik geen krappe bochten te maken, ik heb net voor de gein een beetje gebogen en het valt op zich wel mee hoe snel ie 'knakt', maar mijn grootste dilemma is, past een normale tuinslang op een fitting, anders moet alles met slangklemmen en dat vind ik zelf niet zo mooi.
 
Net even uit geprobeerd met een paar verschillende fittingen. Slang is 1/2"ID als ik het goed gemeten heb met m'n rolmaat.



Die EK en die Bp fitting zitten goed vast. Die zou je zonder klemmen kunnen proberen. Die standaard fitting zit niet zo erg strak vast. Die kon ik er met gemak in duwen. Die moet zeker met een klem.
 
Danke schön!
En met zoeits, heb je die misschien bij de hand?
BPCPFDCC2.jpg
 
Ik heb hier alleen 7/16" ID (5/8" OD) schroeffittingen van Bp.

21jnbco.jpg


De slang past erg mooi in de aanschroefring, maar de OD van de fitting is te smal voor de ID van de slang; trek 'm er met gemak uit.
Met een fitting voor 1/2"ID slang zal dat zeker beter gaan zitten, maar ik denk dat die afsluitring dan wat te ruim zal zijn.
 
Krijg je hem zo wel lek dicht dan? Ik denk namelijk dat die Gardena tuinslangen qua material en porreusheid lang niet goed lekdicht te krijgen zijn. Zelfs niet met een tie-wrap.
 
Lek dicht krijg je ze wel... neem allen zo dik mogelijke slangpilaren... heb even een slangwartel opgemeten die je normaal op een tuinslang doet en die is 14.48mm en die lek dicht zo lang je geen water druk op de slang zet
e02a91.jpg

met een slangklem is ie 100% water dicht
 
Die slang die ik voor die pics gebruikte past zeker niet om die ^ fitting. Deze slang heeft een 1/2"ID en past goed op die EK fitting en die van Bp. Die gaan er alleen nog af als ik ze doorsnij. :p
In een waterkoelset heeft het water lang niet zoveel druk als het water in een tuinslang met bv een sproeier erop. Ik denk niet dat je met een DCC pompje je tuin kunt sproeien.

Kon er niet veel pics van vinden, maar meer in de beginjaren van het waterkoelen werd er vrij vaak tuinslang gebruikt. (Helaas was ik daar niet bij, ben er pas een jaar of drie mee bezig). Toen gebruikte men ook veel langere fittingen of slanpilaren. Hierdoor zit de slang weer wat vaster.

Maar de pics die ik kon vinden hebben een ander soort tuinslang. Bij conrad kon ik die slang vinden onder de naam PVC-weefselslang. Deze is transparant met een weefselgoedje erin.



imga0866exposurejq3.jpg

hier meer pics

xr1041zg3.jpg

Hier meer pics
 
Kwam net nog een oude wc guide tegen. :p Daar wordt tuinslang nog genoemd in de slangenafdeling.

2.5.3 Garden hosing

This can come in the classic green, as well as other colors, including transparant. Basically very similar to the PVC tubing, but designed to withstand the rigors of aging much better. In most countries, garden hosing comes in a 1/2", or 12mm sizing (among other sizes), which makes it ideal for use in a water-cooling setup. It consists of an inner plastic tube, which is wrapped in a nylon braid for kink resistant reinforcement, and then overlaid with an outer clear pastic shell for additional protection. Heavy, stiff (at room temperatures) and bulky, it is however very effective, if somewhat ugly. Good for turning tight bends, and because it holds its (circular) shape well, it is also good tubing to use for high flow rate systems. It's relatively cheap and available from any hardware store and is often overlooked by water-coolers. It does require good clamping pressure at fittings and barbs to prevent the chance of any leaks.
hose-nylon.jpg
 
Terug
Bovenaan